Joaca de-a caterisirea

priest-1947767_1280

Cum să caterisești azi un preot pentru că vrea să-și păstreze dreapta credință ? Pentru că are dificultăți în a accepta ecumenismul? În condițiile în care cei în măsură să vegheze la păstrarea dreptei credințe au instigat și au participat la însăși mărul discordiei. Vai de cel prin care vine ispita!

Întâlnirea ce se dorea a fi sinodală, cretană , a fost un cal troian oferit ortodoxiei de peste tot. Știți vorba veche : ferește-te de grecii care-ți aduc daruri. Acesta este darul anului 2016 pentru ortodoxia de pretutindeni, care s-a nimenirit să primească, cu voie sau fără de voie, calul troian care vrea să distrugă ortodoxia din interior. Numai că ambele tabere, tradiționaliștii și ortodocșii politic corecți, arată înspre cealaltă tabără ca fiind vinovată unii de acceptarea, alții de neacceptarea acestui dar. Dacă e să distrugă ceva, e mai sănătos din toate punctele de vedere să nu-l primim. Așa ar face orice om sănătos la cap care mai are de păstorit o turmă tulburată și speriată. Doar că lumea toată s-a schimbat. Problemele s-au accentuat, iar păstorii vor mai degrabă să salveze imaginea politic corectă a ortodoxiei decât să păstreze dogmele cele vechi stabilite după multe zile de post la sinoadele ecumenice de mai dinainte. Mai bine să creeze legături confesionale egalitare de credință, decât să lase poarta deschisă fiilor risipitori. Și pentru a realiza acest lucru, nu mai pot să-și recunoască  greșeala, pentru că mândria e prea puternică și preferă să sacrifice în această luptă tocmai pe acei care au arătat loialitate maximă mărturisirii adevărului de credință. E canonic? Nu . E creștin ? Nu. Ca să poți condamna un astfel de om, ar fi trebuit să o facă acela care e fără de păcat, să arunce cu piatra acel păstor sau acei teologi fără de păcat. Și ca să nu se creadă că am căzut în judecarea lor, nu mă refer la păcatele omenești, dar ar fi fost îndreptățit să aplice o sancțiune acel preot sau ierarh care n-a greșit nici măcar o dată canonic. Iisus Hristos a cerut chiar  mai mult, ca cel care aruncă piatra asupra femeii adulterine să nu fi avut niciun fel de păcat. Și uite cum s-a aplanat un conflict în numele iubirii. Hristos ne-a arătat în ce duh trebuie să iertăm celor care ne-au greșit sau am considerat noi că ne-au greșit . Și nu o dată.

Doar că de la teorie la practică e cale lungă și-n acest domeniu. Ce exemplu dați credincioșilor, când caterisiți un preot trăitor, mărturisitor, care nu vrea să se lepede de adevărul de credință și care vrea să respecte dogmele ortodoxe tarnsmise nouă din generație în generație de Sfinții Apostoli și mai apoi de Sfinții Părinți ? Chiar credeți că dețineți adevărul absolut ? Când întreaga lume ortodoxă se află într-o derivă totală cauzată de acest cal troian, pseudosinodul panortodox, care n-a respectat nici regulile de organizare, nici regulile de qvorum de prezență, nici de reprezentare, nici de luare a deciziilor, care nu a adus decât tulburare în țară și-n lume ? Chiar ați descoperit adevărul acestui pseudosinod ? Și este altul decât cel arătat de înalți teologi cu înalte studii de specialitate? Chiar era nevoie să caterisiți un preot care n-a fost de acord cu sinodul, invocând neascultarea făță de ierarhul locului ? Păi, iertată-mi fie îndrăzneala, dar în acest duh ați înțeles de la Hristos să păstoriți turma? În acest duh ați ales să ajutați acest suflete și acești păstori de suflete, fără a le permite să vă ajute să înțelegeți și o altă față a problemei decât cea pe care o considerați corectă ? Credeți că la Dreapta Judecată așa se vor desfășura lucrurile, cum le-ați organizat pentru acești părinți? În acest mod să percepem noi, mirenii, ortodoxia astăzi ? Că dacă cineva nu vă stă în ascultare, din motive de constiință și de crez ortodox, neschimbat, nealterat, va fi exclus din comuniunea ortodoxă ? Vorbim cumva de o dictatură în care doar cel din vârful ierarhiei are întotdeauna dreptate ?

Am citit și eu argumentația BOR care spune că atât timp cât ierarhii nu au predicat vreo erezie cu capul descoperit, nu este justificată întreruperea pomenirii . Faptul că au semnat o erezie nu e același lucru cu a predica o erezie ? Pentru că a predica în public face ca predica să fie auzită de un număr foarte restrâns de persoane, dar a semna un document public, cu impact grav asupra întregii dogme ortodoxe, face ca asumarea respectivelor hotărâri să se producă asupra unui număr infinit mai mare , iar gravitatea unei semnături este mai mare decât a unei afirmații într-o predică.

Nu ca ar conta ce crede un umil mirean, dar un lucru înțelept pentru întreaga ierarhie ortodoxă ar fi fost să respingă și să înlăture orice a însemnat această întâlnire cretană, întrucât oricum nu întrunește caracteristicile unui sinod, pentru că dacă a priciniut atât rău lumii ortodoxe, nu putea să fi avut Duhul lui Dumnezeu. Sunt lucruri vizibie cu ochiul liber de către orice credincios care poate face comparație între viața sfinților care au luat parte de sinoadele ecumenice anterioare și situația creată în anul care a trecut.

E păcat că în acestă luptă a orgoliilor și a neînțelegerilor, singurele victime colaterale sunt exact aceia care susțin dreapta credință, care luptă pentru adevăr și care au reușit să trezească suflete spre mântuire. E păcat că atunci când astfel de lucruri se întâmplă, ierarhii nu se gândesc să se coboare în parohie să vadă lucrarea preotului și să discute cu fiii lui duhovnicești să vadă dacă își țin rânduiala creștină, dacă preotul a avut sau nu o activitate lucrătoare în mediul în care a păstorit și demonstrați doar că vreți în fruntea turmelor doar oameni care nu îndrăznesc să-și ridice privirea, nici vorba, nici fapta în a mărturisi Adevărul și a chema într-adevăr oamenii la dreapta credință. Nu vă pasă, preasfințiilor voastre, câtuși de puțin de rănile din sufletele enoriașilor, ale preoților și nici ale celor care nu mai pot da înapoi din a mărturisi dreapta credință.

Mă rog lui Dumnezeu să vă ierte faptele nechibzuite, în duh creștin, să vă arate dragostea lui Hristos și să vă învețe iertarea Lui, pentru a fi păstori de suflete spre mântuire și nu spre pierzare. Iar preoților care trec prin asta le doresc ca Bunul Dumnezeu să le arate calea dreaptă ce duce la mântuire și să-i întărească în această perioadă pentru a putea ierta și ei pe cei care nu pot să ierte.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s